Nové trendy v adiktologických studijních a vzdělávacích programech na vysokoškolské a univerzitní úrovni
Autor | MIOVSKÝ, M., VOLFOVÁ, A., JOHNSON, K., PETERS, R., KOUTSENOK, I., HEAPS, M., & LOSOSOVÁ, A.
Citace | MIOVSKÝ, M., VOLFOVÁ, A., JOHNSON, K., PETERS, R., KOUTSENOK, I., HEAPS, M., & LOSOSOVÁ, A. Nové trendy v adiktologických studijních a vzdělávacích programech na vysokoškolské a univerzitní úrovni (česky). Adiktologie v preventivní a léčebné praxi, 2022; 5 (4), 198–208; https://doi.org/10.35198/APLP/2022-004- 0001. Přeloženo se souhlasem autorů z anglického originálu Miovsky, M., Volfova, A., Johnson, K., Peters, R., Koutsenok, I., Heaps, M., & Lososova, A. (2021). New trends in education and training programs in addictions at the higher education and university levels. Adiktologie, 21 (4), 201–209. https://doi.org/10.35198/01-2021-004- 0005. Přeložil Jiří Bareš.
Klíčová slova | Kvalifikace – Adiktolog – Vzdělávání – Univerzitní studijní programy – Pracovní síly
Východiska | V oblasti studia a výzkumu závislostí existuje po celém světě široká škála odborníků, možností vzdělávání a regionálních rozdílů. Rozmanitost možností vzdělávání představuje výzvu z hlediska navrhování přesné klasifikace vysokoškolských a univerzitních studijních programů způsobem, který by splňoval kritéria léčby založené na kontrole kvality pro všechny, kteří takovou péči potřebují. Cíl | Cílem této studie bylo reflektovat široké spektrum odborníků působících v oblasti závislostí a navrhnout matici vzdělávacích a studijních programů na vysokoškolské a univerzitní úrovni a zapracovat jejich charakteristiky a kritéria do první verze možné typologie. Metody | Byla provedena sekundární analýza dřívějších internetových šetření, která byla zaměřena na konkrétní formáty, modely a profily studia, jakož i další vzdělávací programy vytvořené a poskytované vysokoškolskými institucemi a univerzitami. Výsledky | Definovali jsme šest základních typů vysokoškolského a univerzitního vzdělávání podle tří kritérií: úroveň studia a udělovaný titul/osvědčení, cíloví uchazeči/obory (všeobecné nebo specializované studium) a stěžejní náplň programu a profil jeho absolventů. Na základě těchto kritérií navrhujeme strukturovanou a přehlednou typologii stávajících možností vzdělávání, díky níž budou mít noví uchazeči i ti, kdo v této oblasti již pracují, jasnější představu o možnostech studia adiktologie a dalšího zvyšování kvalifikace v oboru. Závěr | Definování vzdělávacích příležitostí a návrh typologie představuje výchozí bod pro lepší obeznámenost s možnostmi vzdělávání a zvyšování kvalifikace v adiktologii. Navržená typologie nabízí potenciál pro stanovení minimálních standardů pro jednotlivé akademické úrovně, snižování stigmatizace a zvyšování významu prevence a léčby poruch souvisejících s užíváním návykových látek.
Celý článek ke stažení ZDE