V roce 2018 byla dokončena „Analýza systémového rámce protidrogové politiky“. Analýza byla vypracována v rámci projektu „Systémová podpora rozvoje adiktologických služeb v rámci integrované protidrogové politiky“¹ Odboru protidrogové politiky Úřadu vlády ČR². Autory analýzy jsou Petr Pleva, Hana Fidesová a kolektiv externích konzultantů. Práce vychází mimo jiné i z předcházející studie „Analýza mezinárodního a národního legislativního rámce protidrogové politiky a mezinárodních, národních a regionálních strategických dokumentů“³, kterou zpracovala externě firma Sociotrendy, s. r. o. Celý projekt „Systémová podpora rozvoje adiktologických služeb v rámci integrované protidrogové politiky“ (registrační číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_030/0003035, dále „IP RAS“) je financován z Evropského sociálního fondu, Operační program Zaměstnanost.
„Analýza systémového rámce protidrogové politiky“ se zaměřuje zejména na oblast adiktologických služeb. Nezabývá se jimi v celé šíři, ale klade prioritu na legislativní aspekty, strategický rámec a koordinaci protidrogové politiky. Zahrnuje rovněž komparaci zahraničních zkušeností. Dalším aspektům protidrogové politiky, jako jsou oblast financování, systém řízení a ověřování kvality4 a systémy zajišťování dostupnosti služeb, se věnují další samostatné analýzy, vznikající v rámci projektu IP RAS.
Kontext protidrogové politiky
Při poskytování adiktologické péče mají být na základě bio-psycho-sociálního modelu závislosti využívány specifické léčebné, edukativní a preventivní postupy a postupy sociální práce, jejichž efektivita je dostatečně zdokumentována a prokázána5.
Adiktologické služby se pohybují na pomezí několika oblastí, velmi často však mají charakter zdravotně-sociálních služeb a nezanedbatelná je i složka edukativní. Náš právní řád však striktně odděluje všechny oblasti a faktické průniky mohou působit problémy. Jednotlivé služby jsou vázány mnohdy rozdílnými povinnostmi, které vycházejí ze zákonů, podzákonných norem či jiných předpisů, a směřování jejich vývoje je ovlivňováno rovněž různými strategickými materiály. Velký vliv na formování konkrétní praxe adiktologických služeb, a to zejména v sociální oblasti, mají i kraje, případně i ostatní municipality. Analýza se v tomto širším kontextu zaměřuje na problémy, které může způsobovat současná legislativní praxe, a měla by se stát základem k hledání forem optimalizace legislativy, která upravuje sledovanou oblast. Pro návrh nového řešení adiktologických služeb může být podnětné i zkoumání modelů protidrogových politik členských států EU, jejich komparace a přenos dobré praxe do právního prostředí České republiky. Přínosem budou samozřejmě i výstupy z dalších analýz, které v rámci tohoto projektu vnikají.
Česká republika má bezesporu velmi kvalitní a vyváženou protidrogovou politiku a za způsob její realizace se jí dostává mezinárodního uznání. Cílem analýzy však bylo poukázat na nedostatky, které si zaslouží pozornost, a hledání způsobů zlepšení daného stavu.
Dle názoru autorů „Analýzy systémového rámce protidrogové politiky“ je zapotřebí soustředit se na následující problémy:
Koncepční problémy
Síť adiktologických služeb je tvořena kraji (jako součást sítě sociálních služeb) a zdravotními pojišťovnami (jako adiktologické zdravotní služby). Problematická je malá vzájemná provázanost mezi těmito sítěmi. Stávající mechanismy zajišťování dostupnosti služeb nejsou dostatečné a mohou způsobovat lokální absenci některých adiktologických služeb a jejich faktickou nedostupnost pro potenciální klienty. V oblasti zdravotních služeb chybí především specializované adiktologické ambulance a nízká je i nabídka substituční léčby. Rovněž práce s pacienty s duálními diagnózami se ukazuje jako nedostatečná. Zcela neuspokojivě je pokryta oblast adiktologické péče o děti do 18 let věku, a to jak z hlediska kapacity, tak z i hlediska typů služeb. Pro proces zjišťování potřeb klientů, jako nástroj pro tvorbu sítě, jsou v oblasti sociálních služeb kvalitně zpracována metodická doporučení, v praxi je však celý proces často nedostatečný a někdy i zcela chybí. Další bariérou pro vstup do sítě sociálních služeb je administrativní a časová náročnost.
Zavádění integrované protidrogové politiky vykazuje jisté obtíže. Přístupy k legálním a nelegálním drogám a k návykovému chování nejsou prozatím vyvážené. V oblasti legálních drog a návykového chování není péče dostatečná, což se týká i minimální informovanosti v oblasti škodlivých účinků užívání alkoholu a tabáku a rovněž odlišného vnímání závažnosti problémů spojených s užíváním legálních a nelegálních drog. Finanční prostředky pro oblast legálních a nelegálních drog nejsou rozdělovány rovnoměrně. Zatímco v oblasti zdravotních služeb je praktikován relativně vyvážený přístup, sociální služby jsou designovány zejména pro uživatele nelegálních návykových látek. Značně poddimenzovaná je léčba závislosti na tabáku.
Zdravotní a sociální služby jsou striktně oddělovány z hlediska požadavků, standardů i financování. Adiktologické služby jsou však ze své podstaty službami zdravotně-sociálními. V praxi se tak stává, že pro kvalitní provádění dané služby je nutné absolvovat proces dvojí registrace, který je neúměrně administrativně náročný a nezaručuje rentabilitu zdravotnických výkonů, nebo je zapotřebí pohybovat se na hraně zákona.
Typologie a standardy adiktologických služeb nejsou dostatečně legislativně ukotveny. Na rozdíl od předchozí právní úpravy, ve které byly adiktologické služby taxativně vymezeny, v současně platném zákoně č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, jsou zmíněny pouze v obecné rovině a konkrétní řešení je ponecháno na zvláštních zákonech, které upravují zdravotní a sociální služby.