Adiktologie
v preventivní
a léčebné praxi

webové stránky odborného časopisu

AKTUÁLNÍ ČÍSLO ČASOPISU

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Evaluace pilotních vzdělávacích aktivit v oblasti prevence duševního zdraví dětí a dospívajících ve vybraných lokalitách České republiky

Autor | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J.

Citace | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J. Evaluace pilotních vzdělávacích aktivit v oblasti prevence duševního zdraví dětí a dospívajících ve vybraných lokalitách České republiky. Adiktol. prevent. léčeb. praxi. 2023; 6 (3), 128–138; https://doi.org/10.35198/APLP/2023-003-0001.

Klíčová slova | Prevence – Rizikové chování – Evaluace – Preventivní program – Komunitní prevence

Úvod | Komunitní prevence zaměřená na problematiku rizikového chování hraje klíčovou roli při podpoře zdravější společnosti a ochraně blaha jednotlivců, přičemž klade důraz na proaktivní opatření ke zmírnění nepříznivých účinků rizikového chování. Cíl | Cílem studie bylo zhodnotit specializované vzdělávací moduly pro oblast adiktologické prevence z pohledu vzdělávaných účastníků. Metody | Vzdělávací moduly byly implementovány jako součást projektu COPERISK, soustředěného v Orlové, Havířově a městské části Praha 11 a realizovaného v letech 2021–2024. Do hodnocení se zapojili účastníci sedmi různých vzdělávacích modulů, z nichž tři byly nabízeny online a čtyři prezenční formou. Část respondentů se účastnila více vzdělávacích modulů. Celkem se studie zúčastnilo 868 respondentů, průměrný věk byl 46,6 let, průměrná délka praxe v oblasti prevence 6,9 let; v souboru převažovaly ženy (81,6 %). Výsledky | Odborné vzdělávací akce podpořené prostřednictvím komunitního preventivního projektu byly hodnoceny pozitivně. Moduly tváří v tvář byly z hlediska subjektivního přínosu hodnoceny příznivěji než online. Závěry | Celkově byly všechny vzdělávací moduly přijaty kladně. Online školení vyniká v širokém šíření informací, zatímco živé školení je nejvhodnější pro praktický rozvoj dovedností a interaktivní učení.

Celý článek ke stažení ZDE