Adiktologie
v preventivní
a léčebné praxi

webové stránky odborného časopisu

AKTUÁLNÍ ČÍSLO ČASOPISU

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Vzdělávání sociálních pracovníků v adiktologii: analýza studijních programů sociální práce v ČR

Autor | GAŽOVÁ, N., LOSOSOVÁ, A.

Citace | GAŽOVÁ, N., LOSOSOVÁ, A. Vzdělávání sociálních pracovníků v adiktologii: analýza studijních programů sociální práce v ČR. Adiktol. prevent. léčeb. praxi. 2022; 5 (2), 78–85; https://doi.org/10.35198/APLP/2022-002-0001.

Klíčová slova | Adiktologie – Sociální práce – Sociální pracovník – Vzdělávání – Závislost

Východiska | Již od zrodu sociální práce se pracovníci setkávají s klientelou se závislostním chováním. Odborná akademická příprava sociálních pracovníků, jako potenciálních budoucích profesionálů pracujících s adiktologickou klientelou, je předpokladem pro zvládnutí profesních kompetencí. Cíle | Cílem práce je analyzovat obsah studijních programů vyšších odborných a vysokých škol sociální práce v České republice z hlediska zastoupení vyučovaných předmětů zaměřených na adiktologii. Metody | Studijní programy sociální práce byly zvoleny metodou totálního výběru a vyhledávány podle definice odborné způsobilosti zákona o sociálních službách na vyšších odborných školách a bakalářských programech vysokých škol. K vyobrazení výsledků a zahrnutých programů, které splňovaly stanovená kritéria, byla použita metoda PRISMA a schéma flow diagramu. Studijní plány byly analyzovány, a tím byly pomocí klíčových slov identifikovány předměty zaměřené na adiktologii. Poté proběhla analýza obsahu adiktologicky orientovaných předmětů a metodou zachycení vzorců byly seskupeny do kategorií. Výsledky | Bylo identifikováno 17 programů vyšších odborných škol a 55 bakalářských programů vysokých škol sociální práce. Alespoň jeden předmět, ve kterém by posluchači mohli získat základní znalosti o problematice závislostí, byl zjištěn u 76 % programů vyšších odborných škol a 89 % programů vysokých škol. Předměty zaměřené specificky na adiktologii se vyskytly u 4 oborů vyšších odborných škol a 9 oborů vysokých škol. Z důvodu nedostatku informací ohledně obsahu jednotlivých předmětů nemohla být plně analyzována jejich struktura; časová dotace a volitelnost se napříč obory liší. Závěr | Vzdělávání sociálních pracovníků v oblasti adiktologie by mělo být rozšířeno. Do studijních plánů je vhodné zařadit předměty, které by svým obsahem sociálním pracovníkům zajistily dostatečné teoretické i praktické znalosti.

Celý článek ke stažení ZDE