Adiktologie
v preventivní
a léčebné praxi

webové stránky odborného časopisu

AKTUÁLNÍ ČÍSLO ČASOPISU

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Prevence rizikového chování ve školách v České republice za školní rok 2017/18: Údaje evidované Systémem evidence preventivních aktivit

Autor | Vacek, J., Gabrhelík, R., Rokosová, K., Petrenko, R., Myšková, L.

Citace | Vacek, J., Gabrhelík, R., Rokosová, K., Petrenko, R., Myšková, L. (2019). Prevence rizikového chování ve školách v České republice za školní rok 2017/18: Údaje evidované Systémem evidence preventivních aktivit. Adiktol. prevent. léčeb. praxi, 2(1), 32–46.

Klíčová slova | Rizikové chování – Školní prevence – Systém evidence – Národní úroveň

Cíle |  Představit klíčové informace o nejnovějším stavu prevence rizikového chování ve školách v České republice v průběhu školního roku 2017/18, které vycházejí z údajů získaných z registru Systému evidence preventivních aktivit (SEPA). Design | Celostátní studie s využitím údajů z registru prevence na základních a středních školách. Setting | Česká republika (školní rok 2017/2018). Soubor | Celkem 2335 škol (obsahuje údaje z 37 884 tříd s 620 614 studenty). Analýzy | Na základě údajů z celostátního registru jsme provedli základní deskriptivní statistické operace. Výsledky | Míra zapojení škol do SEPA je různá v jednotlivých regionech (od 80 % až po pouze 2 %). Nejčastější formou práce v preventivním programu byla přednáška a interaktivní skupinová diskuze (60 %). Nejvíce programů se zaměřovalo na prevenci šikany a projevů agrese (45 %). Školní metodici prevence jsou ve své funkci průměrně 8 let, téměř 90 % školních metodiků prevence zastává na škole ještě nějakou další funkci. Celkový počet výskytů případů či žáků vykazujících rizikové chování se blíží 100 tisícům (98 871). Závěry | Pracovat s údaji lze na různých úrovních dle systému vertikální koordinace prevence (školy, oblastního metodika prevence, krajského školského koordinátora prevence, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy). Současně nízká míra zapojení některých regionů do SEPA představuje výzvu v podobě lepší propagace a motivace směrem k vedení škol, školním metodikům prevence, oblastním metodikům prevence a krajským školním koordinátorům prevence.

Celý článek ke stažení ZDE