Adiktologie
v preventivní
a léčebné praxi

webové stránky odborného časopisu

AKTUÁLNÍ ČÍSLO ČASOPISU

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Výsledky šetření rizikového chování a duševního zdraví žáků 2. stupně základních škol a středních škol v Praze v oblasti užívání digitálních technologií

Autor | Petrenko, R.

Citace | Petrenko, R. (2025). Výsledky šetření rizikového chování a duševního zdraví žáků 2. stupně základních škol a středních škol v Praze v oblasti užívání digitálních technologií. Adiktologie v preventivní a léčebné praxi, 8 (1), 16–23. https://doi.org/10.35198/01-2025-001-0002

Klíčová slova | rizikové chování – užívání digitálních technologií – excesivní používání internetu – závislost na hraní digitálních her – duševní zdraví – prevence

Východiska |  Výzkum rizikového chování a duševního zdraví žáků druhého stupně základních škol a středních škol v Praze se od roku 2016 zaměřuje na identifikaci trendů v oblasti rizikového chování, užívání návykových látek, užívání digitálních technologií, duševních potíží apod. Cíle | Cílem tohoto šetření bylo zjistit aktuální stav a vývoj rizikového chování adolescentů včetně negativních dopadů nadměrného a rizikového užívání digitálních technologií. Centrum sociálních služeb Praha realizuje tento výzkum s cílem poskytnout relevantní data pro prevenci a podporu duševního zdraví žáků na školách. Metody | Data byla shromažďována pomocí anonymního dotazníkového šetření mezi žáky pražských škol. V rámci dotazníku byly využity Škála excesivního užívání internetu (EIU) a Test herní poruchy (GDT). Výzkumný soubor byl vážen, aby odpovídal aktuálnímu rozložení věku a pohlaví vybrané populace žáků v Praze. Soubor | V roce 2023 šetření zahrnovalo 10 097 žáků základních a středních škol a víceletých gymnázií (věk 11–21 let). Výsledky | Závěry analýzy dat ukázaly, že pokračuje trend zvyšujícího se počtu dětí, které ve svém životě zažívají problémy v důsledku nadměrného a problémového užívání digitálních technologií, a to z důvodů sledování internetového obsahu, aktivity na sociálních sítích i hraní digitálních her. Diskuze a závěry | Interpretace dat podtrhuje nutnost pokračovat v preventivních opatřeních zaměřených na podporu digitálního wellbeingu a duševního zdraví i na rozvoj kompetencí pro práci s technologiemi bezpečným způsobem. Zvýšená pozornost by měla být věnována včasné identifikaci závislostního chování na technologiích, předcházení tomuto chování i rozvoji dovedností k poskytování včasné podpory u osob, které s dětmi přicházejí do pravidelného styku (učitelé, vedoucí volnočasových aktivit, lékaři).

Celý článek ke stažení ZDE